Μόδα οι αποδράσεις με φουσκωτό
Αυξήθηκαν έως και 60% οι πωλήσεις τους τα τελευταία πέντε χρόνια
«Η χώρα μας έχει υπέροχη θάλασσα και πολλά νησιά. Είναι κρίμα λοιπόν να μην τα γνωρίσουμε. Και δεν μπορώ να σκεφτώ καλύτερο τρόπο γι΄ αυτή τη γνωριμία με τις ελληνικές θαλάσσιες ομορφιές, παρά με ένα φουσκωτό σκάφος».
Τα τελευταία 15 χρόνια κάνει, όταν του το επιτρέπουν βέβαια οι επαγγελματικές του υποχρεώσεις, διήμερες και τριήμερες εκδρομές με την «Ανεμόεσσα», το φουσκωτό σκάφος του. Μάλιστα ο κ. Γρηγόρης Οικονόμου με το οκτώ μέτρων σκάφος του έχει φτάσει μέχρι την Κωνσταντινούπολη. «Για μένα το φουσκωτό είναι αγάπη- το χόμπι μου. Πώς άλλοι μαζεύουν γραμματόσημα; Εγώ στον ελεύθερο χρόνο μου παίρνω το αυτοκίνητο και στο τρέιλερ το σκάφος και κάνω εκδρομές. Ακόμα και για ένα μόνο μπάνιο στη θάλασσα, αντί να πάω με την οικογένειά μου στις παραλίες της Αττικής, παίρνω το σκάφος και πάμε στα κοντινά από το Λαύριο νησιά, την Κύθνο ή την Τζια» λέει στα «ΝΕΑ» ο κ. Οικονόμου, ιδιωτικός υπάλληλος. Αυξημένο είναι το ενδιαφέρον των Ελλήνων τα τελευταία πέντε χρόνια για τα φουσκωτά σκάφη, καθώς πολλοί είναι αυτοί που τα αγοράζουν για να κάνουν διακοπές τους καλοκαιρινούς μήνες. Όπως μάλιστα σημειώνει ο κ. Τάσος Πορτοκάλογλου, πρόεδρος του Ομίλου Φουσκωτών Σκαφών Ελλάδας, η αύξηση φτάνει το 60%. «Το φουσκωτό σκάφος έχει γίνει το τελευταίο διάστημα μόδα. Εκτός από αυτό όμως, πρόκειται για ένα ασφαλές σκάφος που προσφέρει ελευθερία και θεωρητικά είναι αβύθιστο» τονίζει.
Ακολουθεί η οικογένεια
Όπως αναφέρει ο κ. Οικονόμου, μπορεί η «Ανεμόεσσα» να μην έχει καμπίνες για να κοιμούνται οι επιβάτες, ωστόσο υπάρχει η δυνατότητα να χωρέσουν δύο διπλά κρεβάτια και χημική τουαλέτα. Όσο για την πενταμελή οικογένειά του, αυτή ακολουθεί σχεδόν πάντα στις εκδρομές και μάλιστα ο μεγαλύτερος γιος του που μόλις έκλεισε τα 18, θα βγάλει τον Σεπτέμβριο δίπλωμα χειριστή ταχύπλοου σκάφους. Σύμφωνα με στοιχεία του Συνδέσμου Ελλήνων Κατασκευαστών Πλαστικών Σκαφών, το 2001 πωλήθηκαν και εγράφησαν στα βιβλία των λιμενικών αρχών όλης της χώρας 1.557 φουσκωτά σκάφη, ενώ ο αντίστοιχος αριθμός το 2006 έφτασε τα 2.412. Χαρακτηριστικό του μεγάλου ενδιαφέροντος είναι και το γεγονός ότι σήμερα στην Ελλάδα υπάρχουν 13 όμιλοι για τα φουσκωτά σκάφη με περισσότερα από 700 εγγεγραμμένα μέλη.
Ακριβό χόμπι
Πρόκειται πάντως για ακριβό χόμπι, αφού ένα φουσκωτό σκάφος οκτώ μέτρων κοστίζει περίπου 50.000 ευρώ, συμπεριλαμβανομένων της μηχανής, των η λεκτρονικών συστημάτων αλλά και του- απαραίτητου- τρέιλερ. Η τιμή βέβαια μπορεί να φτάσει τα 150.000 ευρώ. «Η συντήρηση του σκάφους δεν είναι δαπανηρή. Στοιχίζει όσο και η συντήρηση ενός αυτοκινήτου. Επίσης απαιτείται οπωσδήποτε ασφάλεια 200 έως 1.000 ευρώ» λέει ο κ. Οικονόμου. Συμπληρώνει δε ότι η κατανάλωση καυσίμων είναι αυτή που εκτινάσσει το κόστος στα ύψη, αφού είναι πενταπλάσια σε σύγκριση με ενός αυτοκινήτου. Αλλά και το πάρκινγκ σκαφών στοιχίζει στους ιδιοκτήτες από 70 έως 100 ευρώ μηνιαίως, ανάλογα με το μέγεθος του σκάφους. «Το 60% των ιδιοκτητών αγοράζει το φουσκωτό για να το χρησιμοποιεί μόνο το καλοκαίρι, με αποτέλεσμα τον Σεπτέμβριο να γεμίζουν τα πάρκινγκ» λέει ο κ. Μύρωνας Νταντούτης, ιδιοκτήτης πάρκινγκ σκαφών. Στην περιοχή της Αναβύσσου, απ΄ όπου αναχωρούν συνήθως τα φουσκωτά, υπάρχουν επτά τέτοια πάρκινγκ.
Περισσότερα από 300 ατυχήματα εν πλω το φετινό καλοκαίρι
ΟΣΟ ΜΕΓΑΛΩΝΕΙ ο αριθμός όσων έχουν χόμπι τα φουσκωτά, τόσο αυξάνονται και τα ατυχήματα, αναφέρει ο κ. Γιώργος Κατσιφαράκης, ορθοπεδικός εξειδικευμένος στις αθλητικές κακώσεις. Εκτιμά μάλιστα ότι από τις αρχές του φετινού καλοκαιριού τα περιστατικά τραυματισμών σε φουσκωτά σκάφη είναι περισσότερα από 300. «Για τα ατυχήματα στα φουσκωτά φταίει η ημιμάθεια τόσο των οδηγών όσο και των επιβαινόντων. Οι κραδασμοί από τα κύματα, ακόμα κι όταν τα Μπωφόρ δεν είναι πολλά, είναι μεγάλοι. Είναι τέτοιοι μάλιστα, που οι επιβαρύνσεις στη μέση είναι πια συνηθισμένες. Κι αυτό συμβαίνει επειδή οι επιβάτες δεν κάθονται σωστά στο σκάφος. Πολλοί ήταν αυτοί που αντιμετώπισαν ιατρικό πρόβλημα και ζήτησαν τη βοήθειά μου, γιατί στο σκάφος είτε δεν ήταν δεμένοι, είτε το σώμα τους ήταν σε λάθος στάση, γερμένο μπροστά ή πίσω και με τεντωμένα τα πόδια. Θα πρέπει λοιπόν, για να αποφεύγονται τα ατυχήματα στη μέση, να κάθονται με λυγισμένα τα πόδια» τονίζει ο κ. Κατσιφαράκης. Δεν λείπουν όμως, όπως αναφέρει, και τα κατάγματα σε πόδια και χέρια. «Γι΄ αυτό εκτός από τον χειριστή θα πρέπει να είναι εκπαιδευμένοι και οι επιβάτες για το πώς πρέπει να συμπεριφέρονται σε ανάλογες καταστάσεις», δηλώνει ο εκπαιδευτής χειριστών κ. Παναγιωτόπουλος. Αρκετά είναι επίσης τα ατυχήματα που σημειώνονται με θύματα αυτοδύτες, οι οποίοι συχνά δεν βάζουν τις χαρακτηριστικές σημαδούρες στην επιφάνεια ώστε να γίνονται αντιληπτοί από τους χειριστές φουσκωτών.
«Να σέβονται τη θάλασσα οι επίδοξοι καπετάνιοι»
ΩΣΤΟΣΟ, τα φουσκωτά σκάφη χρειάζονται ιδιαίτερη προσοχή τόσο κατά την οδήγηση όσο και κατά την παραμονή των επιβατών σε αυτά. Όπως τονίζει ο κ. Στέφανος Παναγιωτόπουλος, εκπαιδευτής σε σχολή χειριστών ταχύπλοων σκαφών, είναι απαραίτητη η άδεια χειριστή, την οποία μπορεί να αποκτήσει κανείς έπειτα από πρακτικά και θεωρητικά μαθήματα. Το κόστος για την έκδοση της άδειας, συμπεριλαμβανομένων και των μαθημάτων, φτάνει τα 500 ευρώ. «Ο σεβασμός για τη θάλασσα και η τήρηση του θαλάσσιου ΚΟΚ είναι τα δύο πιο σημαντικά πράγματα που πρέπει να γνωρίζει ο επίδοξος καπετάνιος φουσκωτού. Διαφορετικά πολλά είναι τα ατυχήματα που μπορεί να συμβούν στη θάλασσα». Πριν από περίπου τρία χρόνια ο ιδιωτικός υπάλληλος κ. Βασίλης Χαρμπίλας είχε ένα μικροατύχημα στη θάλασσα: «Μαζί με φίλους είχαμε πάει με το φουσκωτό για μπάνιο στο Κατραμόνησο, το μικρό νησάκι μεταξύ Γλυφάδας και Βούλας. Κι ενώ ο καιρός ήταν καλός, αργότερα τα κύματα έγιναν τεράστια, αφού σηκώθηκαν άνεμοι 7- 8 Μπωφόρ. Το φουσκωτό από δική μου κακή εκτίμηση έμπαζε νερά και ένα σκοινί του σκάφους χτύπησε στο μάτι έναν από τους φίλους μου. Οι συνθήκες ήταν τόσο άσχημες, που με δυσκολία μπορούσαμε να κρατηθούμε μέσα στο φουσκωτό. Όταν τελικά καταφέραμε να φτάσουμε στο λιμάνι, αφού πρώτα ήρθε ένα πιο μεγάλο φουσκωτό και μας τράβηξε στη στεριά, πήγαμε επειγόντως στο νοσοκομείο αφού το τραύμα ήταν σοβαρό».
Αυξήθηκαν έως και 60% οι πωλήσεις τους τα τελευταία πέντε χρόνια
«Η χώρα μας έχει υπέροχη θάλασσα και πολλά νησιά. Είναι κρίμα λοιπόν να μην τα γνωρίσουμε. Και δεν μπορώ να σκεφτώ καλύτερο τρόπο γι΄ αυτή τη γνωριμία με τις ελληνικές θαλάσσιες ομορφιές, παρά με ένα φουσκωτό σκάφος».
Τα τελευταία 15 χρόνια κάνει, όταν του το επιτρέπουν βέβαια οι επαγγελματικές του υποχρεώσεις, διήμερες και τριήμερες εκδρομές με την «Ανεμόεσσα», το φουσκωτό σκάφος του. Μάλιστα ο κ. Γρηγόρης Οικονόμου με το οκτώ μέτρων σκάφος του έχει φτάσει μέχρι την Κωνσταντινούπολη. «Για μένα το φουσκωτό είναι αγάπη- το χόμπι μου. Πώς άλλοι μαζεύουν γραμματόσημα; Εγώ στον ελεύθερο χρόνο μου παίρνω το αυτοκίνητο και στο τρέιλερ το σκάφος και κάνω εκδρομές. Ακόμα και για ένα μόνο μπάνιο στη θάλασσα, αντί να πάω με την οικογένειά μου στις παραλίες της Αττικής, παίρνω το σκάφος και πάμε στα κοντινά από το Λαύριο νησιά, την Κύθνο ή την Τζια» λέει στα «ΝΕΑ» ο κ. Οικονόμου, ιδιωτικός υπάλληλος. Αυξημένο είναι το ενδιαφέρον των Ελλήνων τα τελευταία πέντε χρόνια για τα φουσκωτά σκάφη, καθώς πολλοί είναι αυτοί που τα αγοράζουν για να κάνουν διακοπές τους καλοκαιρινούς μήνες. Όπως μάλιστα σημειώνει ο κ. Τάσος Πορτοκάλογλου, πρόεδρος του Ομίλου Φουσκωτών Σκαφών Ελλάδας, η αύξηση φτάνει το 60%. «Το φουσκωτό σκάφος έχει γίνει το τελευταίο διάστημα μόδα. Εκτός από αυτό όμως, πρόκειται για ένα ασφαλές σκάφος που προσφέρει ελευθερία και θεωρητικά είναι αβύθιστο» τονίζει.
Ακολουθεί η οικογένεια
Όπως αναφέρει ο κ. Οικονόμου, μπορεί η «Ανεμόεσσα» να μην έχει καμπίνες για να κοιμούνται οι επιβάτες, ωστόσο υπάρχει η δυνατότητα να χωρέσουν δύο διπλά κρεβάτια και χημική τουαλέτα. Όσο για την πενταμελή οικογένειά του, αυτή ακολουθεί σχεδόν πάντα στις εκδρομές και μάλιστα ο μεγαλύτερος γιος του που μόλις έκλεισε τα 18, θα βγάλει τον Σεπτέμβριο δίπλωμα χειριστή ταχύπλοου σκάφους. Σύμφωνα με στοιχεία του Συνδέσμου Ελλήνων Κατασκευαστών Πλαστικών Σκαφών, το 2001 πωλήθηκαν και εγράφησαν στα βιβλία των λιμενικών αρχών όλης της χώρας 1.557 φουσκωτά σκάφη, ενώ ο αντίστοιχος αριθμός το 2006 έφτασε τα 2.412. Χαρακτηριστικό του μεγάλου ενδιαφέροντος είναι και το γεγονός ότι σήμερα στην Ελλάδα υπάρχουν 13 όμιλοι για τα φουσκωτά σκάφη με περισσότερα από 700 εγγεγραμμένα μέλη.
Ακριβό χόμπι
Πρόκειται πάντως για ακριβό χόμπι, αφού ένα φουσκωτό σκάφος οκτώ μέτρων κοστίζει περίπου 50.000 ευρώ, συμπεριλαμβανομένων της μηχανής, των η λεκτρονικών συστημάτων αλλά και του- απαραίτητου- τρέιλερ. Η τιμή βέβαια μπορεί να φτάσει τα 150.000 ευρώ. «Η συντήρηση του σκάφους δεν είναι δαπανηρή. Στοιχίζει όσο και η συντήρηση ενός αυτοκινήτου. Επίσης απαιτείται οπωσδήποτε ασφάλεια 200 έως 1.000 ευρώ» λέει ο κ. Οικονόμου. Συμπληρώνει δε ότι η κατανάλωση καυσίμων είναι αυτή που εκτινάσσει το κόστος στα ύψη, αφού είναι πενταπλάσια σε σύγκριση με ενός αυτοκινήτου. Αλλά και το πάρκινγκ σκαφών στοιχίζει στους ιδιοκτήτες από 70 έως 100 ευρώ μηνιαίως, ανάλογα με το μέγεθος του σκάφους. «Το 60% των ιδιοκτητών αγοράζει το φουσκωτό για να το χρησιμοποιεί μόνο το καλοκαίρι, με αποτέλεσμα τον Σεπτέμβριο να γεμίζουν τα πάρκινγκ» λέει ο κ. Μύρωνας Νταντούτης, ιδιοκτήτης πάρκινγκ σκαφών. Στην περιοχή της Αναβύσσου, απ΄ όπου αναχωρούν συνήθως τα φουσκωτά, υπάρχουν επτά τέτοια πάρκινγκ.
Περισσότερα από 300 ατυχήματα εν πλω το φετινό καλοκαίρι
ΟΣΟ ΜΕΓΑΛΩΝΕΙ ο αριθμός όσων έχουν χόμπι τα φουσκωτά, τόσο αυξάνονται και τα ατυχήματα, αναφέρει ο κ. Γιώργος Κατσιφαράκης, ορθοπεδικός εξειδικευμένος στις αθλητικές κακώσεις. Εκτιμά μάλιστα ότι από τις αρχές του φετινού καλοκαιριού τα περιστατικά τραυματισμών σε φουσκωτά σκάφη είναι περισσότερα από 300. «Για τα ατυχήματα στα φουσκωτά φταίει η ημιμάθεια τόσο των οδηγών όσο και των επιβαινόντων. Οι κραδασμοί από τα κύματα, ακόμα κι όταν τα Μπωφόρ δεν είναι πολλά, είναι μεγάλοι. Είναι τέτοιοι μάλιστα, που οι επιβαρύνσεις στη μέση είναι πια συνηθισμένες. Κι αυτό συμβαίνει επειδή οι επιβάτες δεν κάθονται σωστά στο σκάφος. Πολλοί ήταν αυτοί που αντιμετώπισαν ιατρικό πρόβλημα και ζήτησαν τη βοήθειά μου, γιατί στο σκάφος είτε δεν ήταν δεμένοι, είτε το σώμα τους ήταν σε λάθος στάση, γερμένο μπροστά ή πίσω και με τεντωμένα τα πόδια. Θα πρέπει λοιπόν, για να αποφεύγονται τα ατυχήματα στη μέση, να κάθονται με λυγισμένα τα πόδια» τονίζει ο κ. Κατσιφαράκης. Δεν λείπουν όμως, όπως αναφέρει, και τα κατάγματα σε πόδια και χέρια. «Γι΄ αυτό εκτός από τον χειριστή θα πρέπει να είναι εκπαιδευμένοι και οι επιβάτες για το πώς πρέπει να συμπεριφέρονται σε ανάλογες καταστάσεις», δηλώνει ο εκπαιδευτής χειριστών κ. Παναγιωτόπουλος. Αρκετά είναι επίσης τα ατυχήματα που σημειώνονται με θύματα αυτοδύτες, οι οποίοι συχνά δεν βάζουν τις χαρακτηριστικές σημαδούρες στην επιφάνεια ώστε να γίνονται αντιληπτοί από τους χειριστές φουσκωτών.
«Να σέβονται τη θάλασσα οι επίδοξοι καπετάνιοι»
ΩΣΤΟΣΟ, τα φουσκωτά σκάφη χρειάζονται ιδιαίτερη προσοχή τόσο κατά την οδήγηση όσο και κατά την παραμονή των επιβατών σε αυτά. Όπως τονίζει ο κ. Στέφανος Παναγιωτόπουλος, εκπαιδευτής σε σχολή χειριστών ταχύπλοων σκαφών, είναι απαραίτητη η άδεια χειριστή, την οποία μπορεί να αποκτήσει κανείς έπειτα από πρακτικά και θεωρητικά μαθήματα. Το κόστος για την έκδοση της άδειας, συμπεριλαμβανομένων και των μαθημάτων, φτάνει τα 500 ευρώ. «Ο σεβασμός για τη θάλασσα και η τήρηση του θαλάσσιου ΚΟΚ είναι τα δύο πιο σημαντικά πράγματα που πρέπει να γνωρίζει ο επίδοξος καπετάνιος φουσκωτού. Διαφορετικά πολλά είναι τα ατυχήματα που μπορεί να συμβούν στη θάλασσα». Πριν από περίπου τρία χρόνια ο ιδιωτικός υπάλληλος κ. Βασίλης Χαρμπίλας είχε ένα μικροατύχημα στη θάλασσα: «Μαζί με φίλους είχαμε πάει με το φουσκωτό για μπάνιο στο Κατραμόνησο, το μικρό νησάκι μεταξύ Γλυφάδας και Βούλας. Κι ενώ ο καιρός ήταν καλός, αργότερα τα κύματα έγιναν τεράστια, αφού σηκώθηκαν άνεμοι 7- 8 Μπωφόρ. Το φουσκωτό από δική μου κακή εκτίμηση έμπαζε νερά και ένα σκοινί του σκάφους χτύπησε στο μάτι έναν από τους φίλους μου. Οι συνθήκες ήταν τόσο άσχημες, που με δυσκολία μπορούσαμε να κρατηθούμε μέσα στο φουσκωτό. Όταν τελικά καταφέραμε να φτάσουμε στο λιμάνι, αφού πρώτα ήρθε ένα πιο μεγάλο φουσκωτό και μας τράβηξε στη στεριά, πήγαμε επειγόντως στο νοσοκομείο αφού το τραύμα ήταν σοβαρό».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου