Στα 12 δισ. ευρώ εκτιμάται ότι θα ανέλθει φέτος ο ετήσιος τζίρος στην αγορά εμπορίας πετρελαιοειδών, όπως επισημαίνεται σε έρευνα της Stat Bank.
Tον τζίρο αυτό θα διαχειριστούν μόλις 67 επιχειρήσεις, πέντε εκ των οποίων υπολογίζεται να αποσπάσουν πάνω από το 60%.
Τα συνολικά κέρδη των εταιρειών του κλάδου υπολογίζονται στα 100 εκατ. ευρώ.
Οι εταιρείες εμπορίας, βιώνοντας έναν αδυσώπητο ανταγωνισμό, μοιράζονται μια αγορά ολοένα και μεγαλύτερη.
Απόδειξη; Η συνολική αγορά βενζινών και ντίζελ το διάστημα Ιανουαρίου - Αυγούστου 2007 αυξήθηκε σε απόλυτες ποσότητες κατά 5,6%.
Ειδικότερα, η αγορά των βενζινών αυξήθηκε κατά 3,8%, από 2,67 εκατομμύρια μετρικούς τόνους το 8μηνο Ιανουαρίου-Αυγούστου 2006 σε 2,77 το αντίστοιχο διάστημα του 2007.
Η αγορά του ντίζελ κίνησης εμφανίζει εκρηκτική αύξηση 46,6% και μόνον η αγορά του ντίζελ θέρμανσης παρουσιάζει μείωση 15,4%. Στο σύνολό του ωστόσο ο τομέας εμφανίζει -παρά την άνοδο των τιμών- ανοδικές τάσεις.
Σημείο - κλειδί στη λειτουργία της συγκεκριμένης αγοράς αποτελεί το μεγάλο ποσοστό που αναλογεί στον τζίρο της παράνομης δραστηριότητας. Αυτή συνίσταται:
- Πρώτον, στη φοροκλοπή η οποία προκύπτει από την πώληση ποσοτήτων πετρελαίου θέρμανσης και ναυτιλίας οι οποίες διατίθενται ως πετρέλαιο κίνησης. Σύμφωνα με εκτιμήσεις, το ελληνικό Δημόσιο χάνει έσοδα 400 εκατ. ευρώ από αυτή τη δραστηριότητα.
Κάθε χιλιόλιτρο ντίζελ κίνησης επιβαρύνεται με 279 ευρώ ειδικό φόρο ενώ κάθε χιλιόλιτρο ντίζελ θέρμανσης επιβαρύνεται με 21 ευρώ. Έτσι, η διάθεση ντίζελ θέρμανσης ως ντίζελ κίνησης σημαίνει μετακίνηση του φόρου από τα δημόσια ταμεία στα ταμεία των παρανομούντων.
- Δεύτερον, στη διακίνηση μεγάλων ποσοτήτων αφορολόγητου πετρελαίου ναυτιλίας στην εγχώρια αγορά. Μετά τον αποχρωματισμό το πετρέλαιο διατίθεται σε φούρνους, εργαστήρια και μικρές βιοτεχνίες.
- Τρίτον, στη διάθεση στην εσωτερική αγορά αφορολόγητων καυσίμων τα οποία θα έπρεπε να πωληθούν σε γειτονικές χώρες. Ενδεικτικά, υπολογίζεται ότι κάθε τόνος αφορολόγητου καυσίμου που προορίζονταν για κάποια ξένη αγορά και που διατίθεται στην εγχώρια αγορά προσφέρει στον λαθρέμπορο κέρδος από φοροκλοπή της τάξεως των 400 ευρώ.
Στον κλάδο εμπορίας πετρελαιοειδών, πάντως, εξακολουθεί να επικρατεί μεγάλη συγκέντρωση δυνάμεων, παρά το γεγονός ότι ορισμένοι εκ των ισχυρών εμφανίζουν απώλειες δυνάμεων.
Οι πέντε μεγαλύτερες (βάσει κύκλου εργασιών) επιχειρήσεις του κλάδου, ενώ το 8μηνο του 2006 ήλεγχαν το 64,37% της αγοράς, το αντίστοιχο διάστημα του 2007 το ποσοστό τους διαμορφώθηκε στο 63,25%.
Στα ίδια επίπεδα κινείται και το ποσοστό που οι εν λόγω εταιρείες αποσπούν από τα συνολικά κέρδη του κλάδου.
Newsroom ΔΟΛ
Tον τζίρο αυτό θα διαχειριστούν μόλις 67 επιχειρήσεις, πέντε εκ των οποίων υπολογίζεται να αποσπάσουν πάνω από το 60%.
Τα συνολικά κέρδη των εταιρειών του κλάδου υπολογίζονται στα 100 εκατ. ευρώ.
Οι εταιρείες εμπορίας, βιώνοντας έναν αδυσώπητο ανταγωνισμό, μοιράζονται μια αγορά ολοένα και μεγαλύτερη.
Απόδειξη; Η συνολική αγορά βενζινών και ντίζελ το διάστημα Ιανουαρίου - Αυγούστου 2007 αυξήθηκε σε απόλυτες ποσότητες κατά 5,6%.
Ειδικότερα, η αγορά των βενζινών αυξήθηκε κατά 3,8%, από 2,67 εκατομμύρια μετρικούς τόνους το 8μηνο Ιανουαρίου-Αυγούστου 2006 σε 2,77 το αντίστοιχο διάστημα του 2007.
Η αγορά του ντίζελ κίνησης εμφανίζει εκρηκτική αύξηση 46,6% και μόνον η αγορά του ντίζελ θέρμανσης παρουσιάζει μείωση 15,4%. Στο σύνολό του ωστόσο ο τομέας εμφανίζει -παρά την άνοδο των τιμών- ανοδικές τάσεις.
Σημείο - κλειδί στη λειτουργία της συγκεκριμένης αγοράς αποτελεί το μεγάλο ποσοστό που αναλογεί στον τζίρο της παράνομης δραστηριότητας. Αυτή συνίσταται:
- Πρώτον, στη φοροκλοπή η οποία προκύπτει από την πώληση ποσοτήτων πετρελαίου θέρμανσης και ναυτιλίας οι οποίες διατίθενται ως πετρέλαιο κίνησης. Σύμφωνα με εκτιμήσεις, το ελληνικό Δημόσιο χάνει έσοδα 400 εκατ. ευρώ από αυτή τη δραστηριότητα.
Κάθε χιλιόλιτρο ντίζελ κίνησης επιβαρύνεται με 279 ευρώ ειδικό φόρο ενώ κάθε χιλιόλιτρο ντίζελ θέρμανσης επιβαρύνεται με 21 ευρώ. Έτσι, η διάθεση ντίζελ θέρμανσης ως ντίζελ κίνησης σημαίνει μετακίνηση του φόρου από τα δημόσια ταμεία στα ταμεία των παρανομούντων.
- Δεύτερον, στη διακίνηση μεγάλων ποσοτήτων αφορολόγητου πετρελαίου ναυτιλίας στην εγχώρια αγορά. Μετά τον αποχρωματισμό το πετρέλαιο διατίθεται σε φούρνους, εργαστήρια και μικρές βιοτεχνίες.
- Τρίτον, στη διάθεση στην εσωτερική αγορά αφορολόγητων καυσίμων τα οποία θα έπρεπε να πωληθούν σε γειτονικές χώρες. Ενδεικτικά, υπολογίζεται ότι κάθε τόνος αφορολόγητου καυσίμου που προορίζονταν για κάποια ξένη αγορά και που διατίθεται στην εγχώρια αγορά προσφέρει στον λαθρέμπορο κέρδος από φοροκλοπή της τάξεως των 400 ευρώ.
Στον κλάδο εμπορίας πετρελαιοειδών, πάντως, εξακολουθεί να επικρατεί μεγάλη συγκέντρωση δυνάμεων, παρά το γεγονός ότι ορισμένοι εκ των ισχυρών εμφανίζουν απώλειες δυνάμεων.
Οι πέντε μεγαλύτερες (βάσει κύκλου εργασιών) επιχειρήσεις του κλάδου, ενώ το 8μηνο του 2006 ήλεγχαν το 64,37% της αγοράς, το αντίστοιχο διάστημα του 2007 το ποσοστό τους διαμορφώθηκε στο 63,25%.
Στα ίδια επίπεδα κινείται και το ποσοστό που οι εν λόγω εταιρείες αποσπούν από τα συνολικά κέρδη του κλάδου.
Newsroom ΔΟΛ
1 σχόλιο:
Άντε να τελεύει το πετρέλαιο να μας αφήσουν ήσυχους...και να βρούμε άλλες πηγές πιο οικολογικές
Δημοσίευση σχολίου