Παρασκευή 17 Δεκεμβρίου 2010

Χωρίς κριτική σκέψη οι Ελληνες μαθητές

Από τις χειρότερες επιδόσεις μεταξύ 65 χωρών στον διαγωνισμό PISA

Ενας στους πέντε Ελληνες μαθητές διαβάζοντας ένα κείμενο αδυνατεί να αναγνωρίσει το κύριο θέμα του, να εντοπίσει μία με σαφήνεια διατυπωμένη πληροφορία εντός του κειμένου, να κάνει μια απλή συσχέτιση ανάμεσα στις πληροφορίες του κειμένου και σε κοινές, καθημερινές γνώσεις. Αυτό προκύπτει από την επιμέρους ανάλυση των επιδόσεων Ελλήνων μαθητών στον διαγωνισμό PISA που διενεργήθηκε το 2009. Οι 15χρονοι μαθητές 65 χωρών εξετάστηκαν στην κατανόηση κειμένου, τα μαθηματικά και τις φυσικές επιστήμες. Ο διαγωνισμός διενεργείται ανά τριετία, και κάθε φορά από τον ΟΟΣΑ δίνεται βάρος σε μία μαθησιακή δεξιότητα. Φέτος ήταν η σειρά του αναγνωστικού εγγραμματισμού (κατανόηση κειμένου). Παρότι η Ελλάδα βελτίωσε τη μέση επίδοσή της σε σχέση με τον διαγωνισμό του 2006, αυτό δεν ανατρέπει την εικόνα, καθώς οι επιμέρους επιδόσεις των μαθητών στην ικανότητα να κατανοούν γραπτά κείμενα, να τα χρησιμοποιούν και να τα αξιοποιούν για την προσωπική τους γνωστική βελτίωση, δείχνουν ότι το εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας πάσχει σοβαρά. Μάλιστα, οι χειρότερες επιδόσεις των Ελλήνων μαθητών είναι στον εντοπισμό της πληροφορίας (δηλαδή, την κριτική σκέψη), και την κατανόηση κειμένων που περιέχουν βοηθητικά σχήματα, π.χ. κόμικς, χάρτες. Δηλαδή, σε μία εποχή που η απόκτηση πληροφοριών γίνεται από πολλές πηγές, τα Ελληνόπουλα παρουσιάζονται προσκολλημένα στην παραδοσιακή μορφή του βιβλίου, το οποίο μάλλον... παπαγαλίζουν. Ειδικότερα, με βάση τα επιμέρους στοιχεία που παρουσιάζει η «Κ» για τις επιδόσεις των Ελλήνων μαθητών στην κατηγορία της κατανόησης κειμένου προκύπτουν τα ακόλουθα:
- Στη γενική κατηγορία της κατανόησης κειμένου στον διαγωνισμό του 2009 η Ελλάδα συγκέντρωσε 483 βαθμούς και βρέθηκε στην 31η θέση μεταξύ 65 χωρών. Στον διαγωνισμό του 2006 είχε 460 βαθμούς και ήταν στην 36η θέση μεταξύ 57 χωρών. Η ελληνική επίδοση βελτιώθηκε μόνο κατά 9 μονάδες συγκριτικά με τον διαγωνισμό του 2000 (ήταν 25η μεταξύ 31 χωρών), όταν και πάλι ο διαγωνισμός είχε δώσει βάρος στην κατανόηση κειμένου. Ομως, και τότε όπως και στον τελευταίο διαγωνισμό η Ελλάδα είναι στην ομάδα των χωρών που είναι κάτω από τον μέσο όρο του ΟΟΣΑ (493 βαθμοί το 2009).
- Ομως, το 21,3% των Ελλήνων μαθητών είχε επίδοση που δείχνει ότι αντιμετωπίζουν σοβαρό πρόβλημα στην κατανόηση κειμένου. Συγκεκριμένα, βρέθηκε κάτω από το επίπεδο 2 (με ανώτατο επίπεδο το 6), το οποίο θεωρείται το κατώφλι για την ποιότητα του εκπαιδευτικού συστήματος. Στον ΟΟΣΑ κατά μέσο όρο το 18,8% των μαθητών είχαν επίδοση κάτω του 2.
- Στον αντίποδα, στα υψηλά επίπεδα 5 και 6 (δείχνουν τους άριστους μαθητές) βρέθηκε μόνο το 5% και 0,6% αντίστοιχα των Ελλήνων μαθητών, ενώ ο μέσος όρος του ΟΟΣΑ είναι 7,2% και 0,8% αντίστοιχα. Να σημειωθεί πάντως ότι σε τρεις χώρες -Τουρκία, Μεξικό και Χιλή- κανένας μαθητής δεν βρέθηκε στο ανώτατο επίπεδο 6.
- Οι περισσότεροι Ελληνες μαθητές κινούνται στη μετριότητα, καθώς στο επίπεδο 2 βρέθηκε το 24% και στο επίπεδο 3 το 28,9% των μαθητών.
- Ως προς τις πέντε υποκατηγορίες, η χειρότερη επίδοση των Ελλήνων μαθητών ήταν στον εντοπισμό των πληροφοριών που περιέχει το κείμενο. Πήραν 468 βαθμούς έναντι 495 του μέσου όρου του ΟΟΣΑ.
- Εξίσου άσχημα πήγαν οι μαθητές στην κατανόηση μη συνεχών κειμένων (στα οποία παρεμβάλλονται βοηθητικά χάρτες, σχήματα, κόμικς κ.λπ.) όπου συγκέντρωσαν 472 έναντι 493 βαθμών του μέσου όρου.
- Πάλι χαμηλότερα -αλλά με μικρότερη απόκλιση- από τον μέσο όρο του ΟΟΣΑ ήταν οι επιδόσεις στη σύνθεση και ερμηνεία κειμένου (484 βαθμοί έναντι 493), στην κατανόηση συνεχών κειμένων (χωρίς γραφικά κ.λπ.) με 487 βαθμούς έναντι 494 του μέσου όρου, και στην αξιολόγηση ενός κειμένου (489-494).

http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_ell_100057_17/12/2010_426092

Αποψη: Προβάδισμα αγοριών στα μαθηματικά
Της Βασως Χατζηνικητα*
Στις χώρες-μέλη του ΟΟΣΑ, σύμφωνα με τα αποτελέσματα του PISA 2009, η ισότητα των φύλων, σε επίπεδο επιδόσεων, φαίνεται να έχει επιτευχθεί περισσότερο στις φυσικές επιστήμες και λιγότερο στην κατανόηση κειμένου και τα μαθηματικά. Συγκεκριμένα, οι διαφορές στις επιδόσεις μεταξύ των δύο φύλων είναι ιδιαίτερα μεγάλες στην κατανόηση κειμένου (τα κορίτσια προηγούνται των αγοριών κατά 39 μονάδες) σε σύγκριση με τις αντίστοιχες στα μαθηματικά (12 μ. υπέρ των αγοριών) και τις φυσικές επιστήμες. Ειδικότερα, τα κορίτσια στην Ελλάδα εμφανίζουν σημαντικά υψηλότερη μέση επίδοση από τα αγόρια και στις φυσικές επιστήμες (διαφορά 10 μ.). Τα αγόρια αποκτούν το προβάδισμα στα μαθηματικά με τη μέση επίδοσή τους να είναι στατιστικά σημαντικά υψηλότερη έναντι αυτής των κοριτσιών (διαφορά 14 μ.). Οσον αφορά την κατανόηση κειμένου, στην οποία δόθηκε βάρος στον διαγωνισμό του 2009, οι διαφορές υπέρ των κοριτσιών παρατηρούνται και στην Ελλάδα (διαφορά 47 μ.). Μάλιστα, η διαφορά στις επιδόσεις μεταξύ των δύο φύλων αυξάνεται περαιτέρω σε επιμέρους κλίμακες της κατανόησης κειμένου, και συγκεκριμένα σε αυτές που αφορούν τον «αναστοχασμό και αξιολόγηση» (διαφορά 57 μ.) και τα «συνεχή κείμενα» (διαφορά 51 μ.).
Επιπλέον, περισσότερα κορίτσια επιτυγχάνουν άριστες επιδόσεις (7,7% κορίτσια και 3,4% αγόρια βρέθηκαν στις κλίμακες 5 και 6), ενώ περισσότερα αγόρια εμφανίζουν περιορισμένες αναγνωστικές δεξιότητες και αδυνατούν να επιτύχουν στο βασικό επίπεδο του αναγνωστικού εγγραμματισμού (13,2% κορίτσια και 29,7% αγόρια κάτω από το επίπεδο 2). Καθώς το ενδιαφέρον για την ανάγνωση και τη χρήση αποτελεσματικών μαθησιακών στρατηγικών συνδέονται με τις επιδόσεις στην κατανόηση κειμένου, η εξεύρεση τρόπων και η παροχή μέσων για την καλλιέργεια και την κατάκτησή τους από το μαθητικό πληθυσμό της Ελλάδας συνιστούν μια σημαντική πρόκληση για το σχολείο, τους εκπαιδευτικούς και τους γονείς.
*Εθνική διαχειρίστρια στο πρόγραμμα PISA και καθηγήτρια Εκπαιδευτικής Ερευνας στο Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο.
http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_ell_100061_17/12/2010_426090

Δεν υπάρχουν σχόλια: