Σημαντικές απώλειες κοινοτικών κονδυλιών από το Γ΄ ΚΠΣ οι οποίες για την ώρα φθάνουν στα 837,61 εκατ. ευρώ καταγράφει η Ελλάδα σύμφωνα με όσα αναφέρονται στην «ετήσια έκθεση εκτέλεσης των διαρθρωτικών ταμείων το 2006», που ολοκλήρωσε το επιτελείο της επιτρόπου Περιφερειακής Πολιτικής της Ευρωπαϊκής Ένωσης Ντανούτα Χούμπνερ. Στην έκθεση επισημαίνεται και ο άμεσος κίνδυνος, λόγω σημαντικών καθυστερήσεων, να μείνουν στη μέση κρίσιμα σιδηροδρομικά περιβαλλοντικά έργα όπως επίσης και επενδύσεις σε νέες τεχνολογίες οι οποίες συγχρηματοδοτούνται από την κοινότητα.
Υψηλό βαθμό κινδύνου παρουσιάζουν τα προγράμματα των σιδηροδρόμων, του περιβάλλοντος και της «Κοινωνίας της Πληροφορίας». Για τα προγράμματα αυτά επισημαίνεται στην έκθεση ότι λόγω καθυστερήσεων υπήρξε ανακατανομή των κοινοτικών πόρων και επισημαίνεται ο κίνδυνος «βασικοί αναπτυξιακοί στόχοι να μην επιτευχθούν μέχρι το τέλος του Γ΄ ΚΠΣ».
Προβλήματα εντοπίζονται επίσης στα προγράμματα εκπαίδευσης και δια βίου κατάρτισης, περιβάλλοντος, υγείας και ενέργειας, καθώς εκεί έγιναν «συμβιβασμοί στην υλοποίησή τους και γιατί δεν υπάρχει ή καθυστέρησε να αναπτυχθεί μια συνολική εθνική στρατηγική».
Στον αντίποδα, οι συντάκτες της έκθεσης τονίζουν ότι τα έργα που υλοποιούνται με ομαλούς ρυθμούς είναι το μετρό και οι αυτοκινητόδρομοι (κυρίως η Εγνατία Οδός), καθώς και οι δράσεις απασχόλησης και επαγγελματικής εκπαίδευσης.
Όσον αφορά τις απώλειες κοινοτικών πόρων στην έκθεση καταγράφονται τα ποσά που δεν εισέπραξε η Ελλάδα λόγω των παρατυπιών με αποτέλεσμα τη δαπάνη αυτή να καλύψει ο κρατικός προϋπολογισμός. Οι απώλειες από το Γ΄ ΚΠΣ έως το τέλος του 2006 έφτασαν στα 837,61 εκατ. ευρώ (518 εκατ. μετά από απόφαση της Ε.Ε. αλλά και 319,61 εκατ. με ελληνική πρωτοβουλία -προκειμένου να αποφύγουμε τον έλεγχο, που θα οδηγούσε στο ίδιο αποτέλεσμα).
Μάλιστα, είναι ήδη υπερδιπλάσιο των κονδυλίων που επιστρέψαμε την προηγούμενη περίοδο (1994-1999) για τον ίδιο λόγο (359,8 εκατ. ευρώ).
Ως προς την αξία αυτών των «δημοσιονομικών διορθώσεων», όπως λέγονται, της Ελλάδας έπεται η Ισπανία (565 εκατ. ευρώ) και η Γαλλία με 164 εκατ. ευρώ, ενώ η Ιρλανδία επέστρεψε μόνο 3,4 εκατ. ευρώ και η Ιταλία 45,4 εκατ. ευρώ.
Στην έκθεση γίνεται επίσης λόγος για την προσπάθεια επιτάχυνσης από την κυβέρνηση τα τελευταία χρόνια, μόνο που, κατά το έγγραφο, δεν ήταν αρκετή: «Ο κίνδυνος απώλειας πόρων από τον κανόνα Ν+2 (υποχρέωση απορρόφησης των κονδυλίων 2 χρόνια μετά την υπογραφή της σχετικής σύμβασης) θα είναι σημαντικός τα επόμενα δύο χρόνια» εκτιμά η Επιτροπή.
Η νέα αναθεώρηση και υπερδεσμεύσεις
Μεγάλες ελπίδες έχει εναποθέσει η κυβέρνηση στην τελική αναθεώρηση του Γ΄ ΚΠΣ. Καθώς τα χρονικά περιθώρια στενεύουν η ηγεσία του υπουργείου Οικονομίας έχει ήδη ξεκινήσει τις σχετικές διαπραγματεύσεις με τις αρμόδιες κοινοτικές υπηρεσίες. Ουσιαστικά οι δύο πλευρές έχουν ξεκινήσει συζητήσεις για το σχέδιο μεταφοράς πόρων ύψους 500 - 600 εκατ. ευρώ μεταξύ των επιμέρους δράσεων που περιλαμβάνονται στα επιχειρησιακά προγραμμάτων υπουργείων ΠΕΧΩΔΕ Οικονομίας και Εσωτερικών. Με δεδομένο ότι οι χρηματοδοτικοί πίνακες του Γ΄ ΚΠΣ έχουν «κλειδώσει», δηλαδή δεν υπάρχουν περιθώρια να γίνουν αλλαγές στους συνολικούς προϋπολογισμούς των επιχειρησιακών προγραμμάτων, η νέα αναθεώρηση θα στοχεύσει στη μεταφορά κονδυλίων από έργα και δράσεις που δεν προχωρούν σε άλλα που οδεύουν ικανοποιητικά. Ειδικότερα, εντός των ορίων των προϋπολογισμών, δράσεις και έργα που δεν έχουν καν ξεκινήσει θα βγαίνουν εκτός και θα αντικαθίστανται από άλλα που τρέχουν πιο ικανοποιητικά.
Την περίοδο αυτή οι υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομίας θα πραγματοποιήσουν εξονυχιστικούς ελέγχους σε 11 επιχειρησιακά προγράμματα τα οποία παρουσιάζουν υπερδεσμεύσεις κοινοτικών κονδυλίων έως και 113% από την δεσμευμένη δημόσια δαπάνη που δικαιούται. Το υπουργείο Οικονομίας επιθυμεί να εντοπίσει αν οι επιπλέον δεσμεύσεις αφορούν έργα τα οποία μπορούν να υλοποιηθούν έγκαιρα έως το 2008 ή να ενταχθούν στις λεγόμενες γέφυρες του Δ΄ ΚΠΣ. Σε περίπτωση που δεν ισχύουν οι περιπτώσεις αυτές τότε το υπουργείο οικονομίας θα πρέπει να εξετάσει αν υπάρχουν περιθώρια χρηματοδότησής τους από τον κρατικό προϋπολογισμό. Σε αντίθετη περίπτωση το οικονομικό επιτελείο θα πρέπει να ξεκινήσει νέο γύρο διαπραγματεύσεων με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή προκειμένου να επεκταθούν τα έργα γέφυρες. Πηγές του υπουργείου αναφέρουν ότι οι υπερδεσμεύσεις μπορεί να φθάσουν έως και το 135% της δημόσιας δαπάνης και τονίζουν ότι ο κρατικός προϋπολογισμός έχει ελάχιστα περιθώρια χρηματοδότησης νέων έργων (περίπου 500 – 600 εκατ. ευρώ).
http://www.capital.gr/news.asp?Details=418536
Υψηλό βαθμό κινδύνου παρουσιάζουν τα προγράμματα των σιδηροδρόμων, του περιβάλλοντος και της «Κοινωνίας της Πληροφορίας». Για τα προγράμματα αυτά επισημαίνεται στην έκθεση ότι λόγω καθυστερήσεων υπήρξε ανακατανομή των κοινοτικών πόρων και επισημαίνεται ο κίνδυνος «βασικοί αναπτυξιακοί στόχοι να μην επιτευχθούν μέχρι το τέλος του Γ΄ ΚΠΣ».
Προβλήματα εντοπίζονται επίσης στα προγράμματα εκπαίδευσης και δια βίου κατάρτισης, περιβάλλοντος, υγείας και ενέργειας, καθώς εκεί έγιναν «συμβιβασμοί στην υλοποίησή τους και γιατί δεν υπάρχει ή καθυστέρησε να αναπτυχθεί μια συνολική εθνική στρατηγική».
Στον αντίποδα, οι συντάκτες της έκθεσης τονίζουν ότι τα έργα που υλοποιούνται με ομαλούς ρυθμούς είναι το μετρό και οι αυτοκινητόδρομοι (κυρίως η Εγνατία Οδός), καθώς και οι δράσεις απασχόλησης και επαγγελματικής εκπαίδευσης.
Όσον αφορά τις απώλειες κοινοτικών πόρων στην έκθεση καταγράφονται τα ποσά που δεν εισέπραξε η Ελλάδα λόγω των παρατυπιών με αποτέλεσμα τη δαπάνη αυτή να καλύψει ο κρατικός προϋπολογισμός. Οι απώλειες από το Γ΄ ΚΠΣ έως το τέλος του 2006 έφτασαν στα 837,61 εκατ. ευρώ (518 εκατ. μετά από απόφαση της Ε.Ε. αλλά και 319,61 εκατ. με ελληνική πρωτοβουλία -προκειμένου να αποφύγουμε τον έλεγχο, που θα οδηγούσε στο ίδιο αποτέλεσμα).
Μάλιστα, είναι ήδη υπερδιπλάσιο των κονδυλίων που επιστρέψαμε την προηγούμενη περίοδο (1994-1999) για τον ίδιο λόγο (359,8 εκατ. ευρώ).
Ως προς την αξία αυτών των «δημοσιονομικών διορθώσεων», όπως λέγονται, της Ελλάδας έπεται η Ισπανία (565 εκατ. ευρώ) και η Γαλλία με 164 εκατ. ευρώ, ενώ η Ιρλανδία επέστρεψε μόνο 3,4 εκατ. ευρώ και η Ιταλία 45,4 εκατ. ευρώ.
Στην έκθεση γίνεται επίσης λόγος για την προσπάθεια επιτάχυνσης από την κυβέρνηση τα τελευταία χρόνια, μόνο που, κατά το έγγραφο, δεν ήταν αρκετή: «Ο κίνδυνος απώλειας πόρων από τον κανόνα Ν+2 (υποχρέωση απορρόφησης των κονδυλίων 2 χρόνια μετά την υπογραφή της σχετικής σύμβασης) θα είναι σημαντικός τα επόμενα δύο χρόνια» εκτιμά η Επιτροπή.
Η νέα αναθεώρηση και υπερδεσμεύσεις
Μεγάλες ελπίδες έχει εναποθέσει η κυβέρνηση στην τελική αναθεώρηση του Γ΄ ΚΠΣ. Καθώς τα χρονικά περιθώρια στενεύουν η ηγεσία του υπουργείου Οικονομίας έχει ήδη ξεκινήσει τις σχετικές διαπραγματεύσεις με τις αρμόδιες κοινοτικές υπηρεσίες. Ουσιαστικά οι δύο πλευρές έχουν ξεκινήσει συζητήσεις για το σχέδιο μεταφοράς πόρων ύψους 500 - 600 εκατ. ευρώ μεταξύ των επιμέρους δράσεων που περιλαμβάνονται στα επιχειρησιακά προγραμμάτων υπουργείων ΠΕΧΩΔΕ Οικονομίας και Εσωτερικών. Με δεδομένο ότι οι χρηματοδοτικοί πίνακες του Γ΄ ΚΠΣ έχουν «κλειδώσει», δηλαδή δεν υπάρχουν περιθώρια να γίνουν αλλαγές στους συνολικούς προϋπολογισμούς των επιχειρησιακών προγραμμάτων, η νέα αναθεώρηση θα στοχεύσει στη μεταφορά κονδυλίων από έργα και δράσεις που δεν προχωρούν σε άλλα που οδεύουν ικανοποιητικά. Ειδικότερα, εντός των ορίων των προϋπολογισμών, δράσεις και έργα που δεν έχουν καν ξεκινήσει θα βγαίνουν εκτός και θα αντικαθίστανται από άλλα που τρέχουν πιο ικανοποιητικά.
Την περίοδο αυτή οι υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομίας θα πραγματοποιήσουν εξονυχιστικούς ελέγχους σε 11 επιχειρησιακά προγράμματα τα οποία παρουσιάζουν υπερδεσμεύσεις κοινοτικών κονδυλίων έως και 113% από την δεσμευμένη δημόσια δαπάνη που δικαιούται. Το υπουργείο Οικονομίας επιθυμεί να εντοπίσει αν οι επιπλέον δεσμεύσεις αφορούν έργα τα οποία μπορούν να υλοποιηθούν έγκαιρα έως το 2008 ή να ενταχθούν στις λεγόμενες γέφυρες του Δ΄ ΚΠΣ. Σε περίπτωση που δεν ισχύουν οι περιπτώσεις αυτές τότε το υπουργείο οικονομίας θα πρέπει να εξετάσει αν υπάρχουν περιθώρια χρηματοδότησής τους από τον κρατικό προϋπολογισμό. Σε αντίθετη περίπτωση το οικονομικό επιτελείο θα πρέπει να ξεκινήσει νέο γύρο διαπραγματεύσεων με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή προκειμένου να επεκταθούν τα έργα γέφυρες. Πηγές του υπουργείου αναφέρουν ότι οι υπερδεσμεύσεις μπορεί να φθάσουν έως και το 135% της δημόσιας δαπάνης και τονίζουν ότι ο κρατικός προϋπολογισμός έχει ελάχιστα περιθώρια χρηματοδότησης νέων έργων (περίπου 500 – 600 εκατ. ευρώ).
http://www.capital.gr/news.asp?Details=418536
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου