Στην τελευταία θέση η ανταγωνιστικότητα των τηλεπικοινωνιών της Ελλάδας αμηλή ανταγωνιστικότητα διακρίνει τον κλάδο των τηλεπικοινωνιών στην Ελλάδα, με την παραγωγικότητα των εργαζομένων και το περιθώριο κέρδους να είναι από τα χαμηλότερα στην Ε.Ε., σύμφωνα με έρευνα της Eurostat
Ο τομέας των τηλεπικοινωνιών στην Ευρώπη είναι ένας από τους ταχύτερα αναπτυσσόμενους, με υψηλή καινοτομία και σημαντικές επενδύσεις, συνεισφέροντας έτσι πάνω του μέσου όρου στον μη χρηματοοικονομικό τομέα της Ε.Ε. Ειδικότερα, η συμβολή του κλάδου στον μη χρηματοοικονομικό τομέα στη Βουλγαρία είναι η υψηλότερη στην Ευρώπη, αγγίζοντας το 11%. Στη χώρα μας το ποσοστό αυτό ανέρχεται στο 5,5% το 2005.
Αντίθετα ωστόσο, η συνεισφορά του τομέα τηλεπικοινωνιών στον μη χρηματοοικονομικό κλάδο όσον αφορά στην απασχόληση, είναι από τα χαμηλότερα για την πλειοψηφία των χωρών μελών της Ένωσης. Κυμαίνεται από το 2%, στη Βουλγαρία, μέχρι το 0,5% σε Ισπανία, Πορτογαλία, Λουξεμβούργο και Τσεχίας. Ο μέσος Ευρωπαϊκός βρίσκεται στο 0,9% και στην Ελλάδα στο 1,1%.
Οι επενδύσεις του κλάδου κατά μέσο όρο ακολουθούν αυτές που πραγματοποιούνται στο υπόλοιπο τομέα των μη χρηματοοικονομικών, με εξαίρεση τη Ρουμανία στην οποία επενδύεται το υπερδιπλάσιο των κερδών, ενώ το 70% της υπεραξίας στον του μη χρηματοοικονομικού τομέα. Στη χώρα μας τα ποσοστά αυτά ανέρχονται περίπου στο 20% τόσο για τον κλάδο των τηλεπικοινωνιών όσο και για το σύνολο του μη χρηματοοικονομικού τομέα. Ο μέσος ευρωπαϊκός ανέρχεται στο 24% και στο 18% αντίστοιχα.
Δύο είναι τα στοιχεία που καθορίζουν τον βαθμό ανταγωνιστικότητας του κλάδου, σύμφωνα με τη Eurostat. Το πρώτο είναι ο δείκτης υπεραξίας ανά εργαζόμενο προς το ανά μονάδα κόστος εργασίας, και το δεύτερο στοιχείο είναι το μερίδιο του κέρδους ως ποσοστό του κύκλου εργασιών. Βάσει του πρώτου στοιχείου, ο δείκτης υπεραξίας βρίσκεται στο 309% για το σύνολο της Ε.Ε., υπερδιπλάσιος από την υπόλοιπη μη χρηματοοικονομική οικονομία (146%). Τον υψηλότερο δείκτη έχει η Λετονία (573%) και την Εσθονία (523%), ενώ δυστυχώς στη χώρα μας βρίσκεται μόλις στο 156%, το χαμηλότερο ποσοστό μεταξύ των χωρών μελών. Αντίστοιχα χαμηλό είναι και το μερίδιο του κέρδους ως ποσοστό του κύκλου εργασιών με τη χώρα μας να καταλαμβάνει το προτελευταία θέση 18%, η μόνη χώρα στην οποία το συγκεκριμένο στοιχείο είναι χαμηλότερο από τον υπόλοιπο μη χρηματοοικονομικό κλάδο. Τα στοιχεία αυτά υποδηλώνουν ότι ο τομέας των τηλεπικοινωνιών στη χώρα μας παρουσιάζει τον χαμηλότερο βαθμό ανταγωνιστικότητας στην Ε.Ε.
Οκτώ χώρες πρωταγωνιστούν στην ευρυζωνικότητα
Η Δανία, η Φινλανδία, οι Κάτω Χώρες και η Σουηδία πρωτοστατούν παγκοσμίως στην αξιοποίηση ευρυζωνικών εφαρμογών, με ποσοστά διείσδυσης πάνω από 30% στα τέλη του 2007, όπως αναφέρεται στην 13η έκθεση προόδου για την ενιαία αγορά τηλεπικοινωνιών που εξέδωσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Οι τέσσερις αυτές ευρωπαϊκές χώρες, μαζί με το Ηνωμένο Βασίλειο, το Βέλγιο, το Λουξεμβούργο και τη Γαλλία, παρουσιάζουν ποσοστό διείσδυσης ευρυζωνικών εφαρμογών υψηλότερο από τις ΗΠΑ (22,1%) τον Ιούλιο 2007. Το 2007 προστέθηκαν στην ΕΕ 19 εκατ. ευρυζωνικές γραμμές, προσθήκη που ισοδυναμεί με πάνω από 50.000 νοικοκυριά καθημερινώς. Ο ευρυζωνικός τομέας παρήγαγε έσοδα ύψους κατ'εκτίμηση 62 δισεκατ. ευρώ, η δε συνολική διείσδυση στην Ευρώπη έφθασε σε ποσοστό 20%. Ωστόσο, υπάρχουν σημαντικά περιθώρια να ωφεληθούν περαιτέρω οι καταναλωτές από την ενίσχυση της ενιαίας αγοράς, την ενδυνάμωση του ανταγωνισμού και την ελάφρυνση των κανονιστικών ρυθμίσεων για τους συντελεστές της αγοράς.
Ο τομέας των τηλεπικοινωνιών αντιπροσωπεύει αξία ύψους σχεδόν 300 δισεκατ. ευρώ (2% του ΑΕΠ της ΕΕ) και πέρυσι αυξήθηκε κατά 1,9%. Το 2007 υπήρξε επίσης το πέμπτο συνεχές έτος αυξημένων επενδύσεων στον εν λόγω τομέα, με ποσό που υπερέβη τα 50 δισεκατ. ευρώ (σε παρόμοιο επίπεδο με τις ΗΠΑ και υψηλότερο από ό,τι η Κίνα και η Ιαπωνία μαζί).
Μεταρρυθμίσεις στον κλάδο
Η «δέσμη των μεταρρυθμίσεων για τις τηλεπικοινωνίες» θα μεταβάλει τους κανόνες της ΕΕ για τις τηλεπικοινωνίες, που χρονολογούνται από το 2002. Η δέσμη αναμένεται να αποκτήσει ισχύ νόμου έως το τέλος του 2009 και περιλαμβάνει τα ακόλουθα κύρια χαρακτηριστικά:
- Νέα δικαιώματα για τους καταναλωτές, όπως το δικαίωμα αλλαγής τηλεπικοινωνιακού φορέα εκμετάλλευσης μέσα σε μία ημέρα, το δικαίωμα για διαφανή και συγκρίσιμη πληροφόρηση σχετικά με τις τιμές, η δυνατότητα κλήσης ατελών αριθμών από το εξωτερικό, και πιο αποτελεσματικός ενιαίος ευρωπαϊκός αριθμός έκτακτης ανάγκης 112.
- Ευρύτερη επιλογή για τους καταναλωτές μέσω διεύρυνσης του ανταγωνισμού, ιδίως με την παροχή στις εθνικές ρυθμιστικές αρχές για τις τηλεπικοινωνίες τη νέα δυνατότητα λειτουργικού διαχωρισμού για τηλεπικοινωνιακούς φορείς εκμετάλλευσης με δεσπόζουσα θέση.
- Περισσότερη ασφάλεια στη χρήση των δικτύων επικοινωνιών, ιδίως με νέα μέσα καταπολέμησης των ανεπιθύμητων ενοχλητικών μηνυμάτων, των ιών και άλλων προσβολών από τον κυβερνοχώρο.
Έκθεση Eurostat
http://portal.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_kathextra_9_15/04/2008_229489
Τετάρτη 16 Απριλίου 2008
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου