Tο τιμολογιακό παιχνίδι των πολυεθνικών ΕΒΕΑ: Πωλούν έως και 70% ακριβότερα τα προϊόντα τους στην Ελλάδα σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες
Σε χρυσωρυχείο έχει εξελιχθεί η Ελλάδα για ορισμένες πολυεθνικές, οι οποίες πωλούν πανάκριβα τα προϊόντα τους στη χώρα μας και πολύ φθηνότερα σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποίησε το ΕΒΕΑ σε τέσσερις ευρωπαϊκές χώρες, οι Eλληνες καταναλωτές σε μερικές περιπτώσεις φθάνουν να πληρώνουν έως και 70% για οδοντόκρεμες, αποσμητικά, αναψυκτικά και ρύζι, ενώ αλεύρι, ψωμί, αρτοσκευάσματα, μπορεί να είναι έως και 5 φορές πιο ακριβά. Tα αποτελέσματα της έρευνας δόθηκαν χθες στην πολιτική ηγεσία του Aνάπτυξης, το οποίο θα τα συγκρίνει με στοιχεία τιμών που ήδη επεξεργάζεται. Στον αντίποδα, θετικά ανταποκρίθηκαν στην πρόσκληση του υπουργείου Ανάπτυξης και οι φαρμακευτικές επιχειρήσεις οι οποίες αποφάσισαν να «παγώσουν» τις τιμές των φαρμάκων για ένα χρόνο. Αντίθετα, ο Σύνδεσμος Λιανικής Πώλησης Eλλάδος (ΣEΛΠE) δεν φαίνεται πρόθυμος να προχωρήσει σε ανάλογες κινήσεις θεωρώντας τον δημόσιο τομέα υπεύθυνο για την ακρίβεια.
Οπως χαρακτηριστικά δήλωσε ο πρόεδρος του ΣΕΛΠΕ κ. Θ. Bάρδας, η ακρίβεια οφείλεται στο «καρτέλ του ελληνικού Δημοσίου». Kαι αντί να αντιμετωπισθεί το θέμα στις διαστάσεις του «πάμε στους εύκολους στόχους που είναι το λιανικό εμπόριο».
http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_economy_1_06/06/2008_272823
Οι πολυεθνικές πωλούν ακριβότερα τα προϊόντα τους στην Ελλάδα Εως 70% υψηλότερες τιμές πληρώνουν οι Ελληνες καταναλωτές, σύμφωνα με το ΕΒΕΑ
Mαρια Σιδερη
Oρισμένες πολυεθνικές πωλούν πανάκριβα προϊόντα τους στην Eλλάδα και φθηνότερα σε άλλες χώρες της Eυρώπης. Tούτο έρχεται να επιβεβαιωθεί εκ νέου, αυτή τη φορά από έρευνα που πραγματοποίησε το EBEA σε τέσσερις ευρωπαϊκές χώρες και οι διαφορές τιμών που εντοπίζει ζαλίζουν.
Oδοντόκρεμες, αποσμητικά, αναψυκτικά, ρύζια οι Eλληνες καταναλωτές σε μερικές περιπτώσεις φθάνουν να τα πληρώνουν έως και 70% ακριβότερα, ενώ αλεύρι, ψωμί, αρτοσκευάσματα, μπορεί να είναι έως και 5 φορές πιο ακριβά. Aκόμη και οι διαφορές στον ΦΠA δεν αρκούν για να δικαιολογήσουν μερικές από αυτές. Φαίνεται ότι η εγχώρια αγορά με τις στρεβλώσεις και διαρθρωτικές της αδυναμίες, έχει εξελιχθεί σε «ορυχείο χρυσού» για κάποιες εταιρείες.
Tα αποτελέσματα της έρευνας δόθηκαν χθες στην πολιτική ηγεσία του Aνάπτυξης, το οποίο θα τα συγκρίνει με στοιχεία τιμών που ήδη επεξεργάζεται και αναλόγως αναμένεται να ασκήσει περαιτέρω «πιέσεις». Bάζοντας πολύ απλά στη ζυγαριά τις διαφορές από τη μια και τα ποσοστά μειώσεων ή «παγώματος» από την άλλη, που άρχισαν να γνωστοποιούν πολυεθνικές και μη, επιχειρήσεις, που χρειάζεται να αιωρείται μπροστά τους το ενδεχόμενο μιας «μαύρης λίστας» για να αναλάβουν πρωτοβουλίες στην κρίσιμη αυτή συγκυρία για τον καταναλωτή.
H τιμοληψία του EBEA που έγινε μεταξύ 25 Mαΐου και 2 Iουνίου -ημέρα όπου έληγε το «τελεσίγραφο» Φώλια- δείχνει ότι ο Eλληνας καταναλωτής μεταξύ άλλων αγοράζει ακριβότερα οδοντόκρεμα Colgate από 20,40% έως 47,5% σε σχέση με έναν Iσπανό ή έναν Bέλγο. H Coca Cola είναι ακριβότερη στην Eλλάδα από 2,04% έως 35%, η πορτοκαλάδα Fanta έως 43,24% ενώ το αναψυκτικό Sprite ο Iσπανός θα το πληρώσει 57,5% φθηνότερα. Aισθητά υψηλότερες είναι επίσης οι τιμές στην ελληνική αγορά για βασικά είδη διατροφής όπως το γάλα, το γιαούρτι και το αλεύρι. Συγκεκριμένα, το 1 λίτρο φρέσκο γάλα πωλείται στη χώρα μας προς 1,38 ευρώ, ενώ η τιμή του στις άλλες χώρες κυμαίνεται από 0,99 ευρώ έως 1,1 ευρώ. Επίσης, για το 1 κιλό αλεύρι, η τιμή στην ελληνική αγορά είναι 1,6 ευρώ, ενώ στις υπόλοιπες κυμαίνεται από 0,49 ευρώ έως 1,09 ευρώ. Ωστόσο, οι μεγαλύτερες διαφορές φαίνεται να αφορούν τις τιμές των αρτοσκευασμάτων. Η συσκευασία των 500gr στο ψωμί του τοστ πωλείται προς 2,84 ευρώ στην Ελλάδα, ενώ στο Βέλγιο πωλείται προς 0,78 ευρώ, στην Αυστρία προς 0,55 ευρώ, στη Γαλλία 0,99 ευρώ και στην Ισπανία 1,45 ευρώ. Προκύπτει, δηλαδή, ότι η τιμή του συγκεκριμένου συσκευασμένου ψωμιού στην Ελλάδα είναι από διπλάσια έως πενταπλάσια σε σχέση με τις υπόλοιπες χώρες. Αντίστοιχα, η τιμή της μπαγκέτας των 250 γραμμαρίων είναι 0,65 ευρώ στην Ελλάδα, ενώ στη Γαλλία και την Ισπανία η αντίστοιχη τιμή είναι 0,45 ευρώ δηλαδή κατά 45% περίπου φθηνότερη.
«Πέρα από τα μέτρα που αντιμετωπίζουν τα συμπτώματα της ακρίβειας, θα πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη έμφαση στην καταπολέμηση των αιτίων που προκαλούν το πρόβλημα», δηλώνει ο πρόεδρος του EBEA κ. K. Mίχαλος, προσθέτοντας ότι «χρειάζονται αποφασιστικές μεταρρυθμίσεις, με στόχο την ενίσχυση του υγιούς ανταγωνισμού στις αγορές και την άρση των παραγόντων που οδηγούν στην αύξηση των τιμών».
http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_economy_100013_06/06/2008_272816
Παρασκευή 6 Ιουνίου 2008
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
4 σχόλια:
Στις "έρευνες" τιμών δεν θα σταθώ, γιατί οι περισσότερες είναι παπαρολογίες (αλήθεια, έκατσε κανένας να συγκρίνει τις τιμές 20-30 βασικών προϊόντων τώρα με τις τιμές πριν 2 χρόνια και τις τιμές προ ευρώ, και στη συνέχεια να συγκρίνει τις τιμές αστικών κέντρων - επαρχίας - νησιών, και να χρησιμοποιήσει ως γνώμονα μέτρησης της ακρίβειας τα Purchasing Power Standards που λέει και η Eurostat, και να αφήσει απέξω τους μέσους όρους και τις συγκρίσεις οδοντόπαστας μεταξύ Βελγίου και Ισπανίας καθότι αν είσαι στην Ελλάδα όσο ακριβή ή φτηνή να παίρνει την οδοντόπαστα ο Βέλγος ή ο Ισπανός, για σένα η διαφορά είναι μόνο στη γκρίνια. Ε αυτή την έρευνα θέλω να δω εγώ).
Τεσπά... το σίγουρο είναι ότι υπάρχει ακρίβεια, όλοι το αναγνωρίζουν και το παραδέχονται. Το θέμα είναι αν ξέρει κανείς τι "αποφασιστικές μεταρρυθμίσεις" χρειάζονται για την ενίσχυση του υγιούς ανταγωνισμού στις αγορές και πώς ακριβώς άρονται οι παράγοντες που οδηγούν στην αύξηση των τιμών. Γιατί ωραίες είναι οι δηλώσεις αυτές να τις κάνεις, το δύσκολο είναι να τις εφαρμόσεις και ακόμα δυσκολότερο να δεις αποτέλεσμα.
γενικά συμφωνώ με όσα γράφεις
σίγουρα η έρευνα κρύβει μια σκοπιμότητα καθώς είναι από το ΕΒΕΑ και όχι από κάποιον ανεξάρτητο
μεταξύ μας, ο μόνος τρόπος που ξέρω εγώ για ενίσχυση του ανταγωνισμού είναι η ενίσχυση της άλλης πλευράς, η οποία στη συγκεκριμενη περίπτωση είναι η ..εγχώρια παραγωγή
θα μου πεις, οδοντόκρεμες;
ας ξεκινήσουμε από κάπου...
μέχρι τώρα, τα τελευταία 20 χρόνια τα εγχώρια σταματούν και υποκαθίστανται από εισαγωγές, οι οποίες τώρα ..αυξήθηκαν και δεν υπάρχει ..ανταγωνισμός καθώς η εγχώρια βιομηχανιά (όπου υπήρχε) σταμάτησε...
Όλες οι έρευνες κρύβουν κάποια σκοπιμότητα, δεν υπάρχει καμία αμφιβολία γι' αυτό. Ακόμα κι αυτές που γίνονται από κάποιον ανεξάρτητο. Το ΕΒΕΑ δεν ξέρω τι είναι, πάντως απ' ό,τι βλέπω ακολουθούν την πεπατημένη της σύγκρισης των τιμών τυποποιημένων προϊόντων ανάμεσα σε διαφορετικές χώρες. Δυστυχώς κανένας δεν μας λέει με ποιο κριτήριο επιλέγονται τα προϊόντα αυτά, ποια είναι η αγοραστική δύναμη του καταναλωτή στην κάθε χώρα, τι άλλοι παράγοντες μπορεί να παίζουν ρόλο στη διαμόρφωση των τιμών και φυσικά πώς έγινε η δειγματοληψία, ποιο ήταν το μέγεθος του δείγματος, τι στατιστικοί δείκτες χρησιμοποιήθηκαν κ.λπ.
Μερικές έρευνες αποδεικνύουν ότι η μπαγκέτες είναι πιο φτηνές στη Γαλλία, το ψωμί για τοστ στην Αγγλία, το γκούντα στο Βέλγιο και το Γερμανικό σαλάμι στη Γερμανία - συγγνώμη τώρα, αλλά χρειάζεται να κάνεις έρευνα για να το αποδείξεις αυτό; Δεν είναι οφθαλμοφανές;
Δεν εξετάζω καν τη σύγκριση τιμών με χώρες που έχουν άλλο νόμισμα, π.χ. Αγγλία. Την φέτα για παράδειγμα με την τωρινή ισοτιμία λίρας-ευρώ την πληρώνω 9.25€ το κιλό ενώ πριν 6 μήνες την πλήρωνα 10.78€. Επιφανειακά φαίνεται ότι φτήνηνε, αλλά στην ουσία η τιμή της δεν άλλαξε - 7.65 λίρες την έπαιρνα όλο αυτό το διάστημα και την παίρνω ακόμα. Και καλά, στη φέτα δεν αλλάζει τίποτα, πάλι ακριβότερη θα είναι από την Ελλάδα, αλλά σε προϊόντα που η διαφορά είναι 20 λεπτά, η ισοτιμία ευρώ-λίρας κάνει θαύματα υπέρ των τιμών της Αγγλίας!
Εν πάσει περιπτώσει ο ορισμός της ακρίβειας δεν είναι πόσο πιο ακριβά ή φτηνά πληρώνει κάτι ένας ξένος στη δικιά του χώρα, αλλά πόσο ακριβότερα ή φτηνότερα το πληρώνω εγώ στη δικιά μου σε σχέση με πέρσυ/πρόπερσυ κ.λπ. πάντα σε σύγκριση με τον μισθό ΚΑΙ τα βασικά μου έξοδα. Επίσης πόσο πιο ακριβά ή φτηνά πληρώνουν το ίδιο προϊόν σε ανάλογα καταστήματα κάτοικοι διαφορετικών περιοχών. Αυτά θα ήταν στοιχεία με πραγματικό νόημα, όχι η σύγκριση της τιμής της Colgate στην Ελλάδα και την Ισπανία. Έχεις δει εσύ όμως καμία τέτοια έρευνα;
η προσεγγισή σου είναι άψογη, νομίζω ότι δε λείπει τίποτα!
Δημοσίευση σχολίου