Τουλάχιστον υπάρχει και κάτι θετικό στη δραματική άνοδο των τιμών του πετρελαίου: Όταν η βενζίνη ακριβαίνει, οι θάνατοι από τροχαία μειώνονται, ειδικά μεταξύ των νέων, δείχνει μελέτη που εξέτασε το φαινόμενο στις ΗΠΑ.
Όταν η βενζίνη είναι ακριβή οδηγούμε περισσότερο, οδηγούμε μεγαλύτερα οχήματα και οδηγούμε ταχύτερα, οπότε τα τροχαία ατυχήματα αυξάνονται, εκτιμούν οι καθηγητές Ντέιβιντ Γκραμπόουσκι της Ιατρικής Σχολής του Χάρβαρντ Μάικλ Μόρισεϊ του Πανεπιστημίου της Αλαμπάμα στο Μπέρμινγκχαμ.
Η έρευνά τους, που καλύπτει το διάστημα 1985-2006, δείχνει πως για κάθε άνοδο στην τιμή των καυσίμων κατά 10% οι θάνατοι μειώνονταν κατά 2,3%. Για τους οδηγούς έως 17 ετών (στις ΗΠΑ το δίπλωμα βγαίνει από τα 16) η μείωση των θανάτων έφτανε το 6%.
Το 2006 η βενζίνη κόστιζε στις ΗΠΑ έως και 2,5 δολάρια ανά γαλόνι (0,42 ευρώ το λίτρο). Δεδομένου ότι η τιμή σήμερα έχει εκτοξευτεί στα 4 δολάρια το γαλόνι (0,67 ευρώ το λίτρο), η μείωση των τροχαίων θα μπορούσε να φτάσει τους 1.000 λιγότερους θανάτους το μήνα, εκτιμά ο Δρ Μόρισεϊ.
Αν οι εκτιμήσεις του είναι σωστές, η τρελή πορεία των τιμών του πετρελαίου θα περιόριζε τους θανάτους από τροχαία κατά το ένα τρίτο.
Η μελέτη που παρουσιάστηκε τον Ιούνιο σε συνέδριο του Αμερικανικού Συλλόγου Οικονομολόγων Υγείας. H σχέση ανάμεσα στις τιμές και τους θανάτους ήταν σχεδόν πανομοιότυπη με αυτή που προέκυψε από παλαιότερη έρευνα των δύο ερευνητών για το διάστημα 1983-2000.
Και οι δύο μελέτες βασίστηκαν σε στοιχεία της Εθνικής Υπηρεσίας Ασφάλειας Κυκλοφορίας Αυτοκινητοδρόμων, η οποία δεν έχει εκδώσει στοιχεία για το 2007.
Τη σχέση ανάμεσα σε τιμές και θανάτους σχολίασε ο Κλάρενς Ντίτλοου του μη κερδοσκοπικού Κέντρου Αυτοκινητιστικής Ασφάλειας: «Υπάρχουν πολλοί παράγοντες που επηρεάζονται από τις υψηλές τιμές της βενζίνης. Οι έφηβοι έχουν λιγότερα χρήματα, οπότε οι πιο ριψοκίνδυνοι οδηγοί οδηγούν λιγότερο· ο κόσμος εγκαταλείπει τα μεγαλύτερα και πιο επικίνδυνα παλιά οχήματα και επιπλέον γνωρίζει ότι αν οδηγεί πιο αργά θα εξοικονομήσουν καύσιμο»
Σύμφωνα με στοιχεία του αμερικανικού υπουργείου Μεταφορών για τους αυτοκινητόδρομους, οι Αμερικανοί οδήγησαν 2,25 δισεκατομμύρια χιλιόμετρα λιγότερο τον Απρίλιο, τον έκτο μήνα κατά σειρά που η οδήγηση μειώθηκε έπειτα από δεκαετίες ανοδικής πορείας.
Newsroom ΔΟΛ, με πληροφορίες από Associated Press
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου