Η ικανότητα που έχουν κάποιοι άνθρωποι να κάνουν αστραπιαίους υπολογισμούς, η «αίσθηση των αριθμών», συνδέεται με την κατανόηση των μαθηματικών και την καλύτερη απόδοση στο σχολείο.
Οι άνθρωποι έχουν μία έμφυτη, διαισθητική αντίληψη των αριθμών, η οποία διαφέρει από το ένα στο άλλο άτομο και είναι στενά συνδεδεμένη με προχωρημένες μαθηματικές επιδεξιότητες.
Σε πειράματα με εφήβους στις Ηνωμένες Πολιτείες, οι επιστήμονες ανακάλυψαν ότι τα παιδιά, των οποίων το προσεγγιστικό σύστημα αριθμών (ANS) ήταν υψηλά ανεπτυγμένο, ήταν επίσης καλοί στην κατανόηση και επίδοση στα μαθηματικά του σχολείου, από μικρή ηλικία.
Η ικανότητα υπολογισμού πράξεων, στη στιγμή, χωρίς εξάσκηση, έχει επίσης εντοπιστεί σε πληθυσμούς μαϊμούδων, αρουραίων και τετράχρονων νηπίων και πιθανώς έχει βαθιές εξελικτικές ρίζες, υποστηρίζει η έρευνα.
Είναι δύσκολο να εφαρμόσουμε τη σημασία της «αίσθησης των αριθμών» για όλα τα είδη των ζώων. Η αγωνία εξεύρεσης τροφής, η ικανότητα διαχωρισμού - βάσει των αριθμών του τιτιβίσματος - του καλέσματος για ζευγάρωμα από το κάλεσμα σε περιπτώσεις ανάγκης από πολλά είδη πουλιών, αλλά και άλλες ανάλογες ενέργειες απαιτούν την ύπαρξη του προσεγγιστικού συστήματος αριθμών (ANS), υποστηρίζει ο ερευνητής Justin Halberda, του Πανεπιστημίου Hopkins στην Βαλτιμόρη.
Προηγούμενες μελέτες είχαν δείξει ότι μία εγγενής αίσθηση των αριθμών ελέγχεται εξ' ολοκλήρου από μία συγκεκριμένη μη - λεκτική περιοχή του εγκεφάλου.
Σύμφωνα με ένα πείραμα που πραγματοποιήθηκε σε 64 παιδιά ηλικίας 14 ετών, εμφανίζονταν σε αυτά - για κλάσματα του δευτερολέπτου - μια σειρά από εικόνες όπου περιείχαν μπλε και κίτρινες κουκίδες. Από τα πειράματα προκύπτει μια ευρεία ποικιλία στην ικανότητα επιλογής του χρώματος με τις περισσότερες κουκίδες κάθε φορά και κάποιοι άνθρωποι είναι πολύ καλύτεροι από άλλους σε τέτοιους αστραπιαίους υπολογισμούς.
Ακόμα πιο απροσδόκητα, είναι τα αποτελέσματα που φανερώνουν τον τρόπο που συνδέεται το ANS με την επίδοση στα μαθηματικά.
Παιδιά που απάντησαν σωστά στο τεστ με τις εικόνες και τις κουκίδες, ήταν αυτά με τις υψηλότερες επιδόσεις και τις μεγαλύτερες βαθμολογίες στα διαγωνίσματα των μαθηματικών, από τα χρόνια φοίτησης στο νηπιαγωγείο.
«Αυτό που εκπλήσσει είναι πως τα μαθηματικά που προσπαθούμε τόσο σκληρά να μάθουμε στο σχολείο, σχετίζονται κατά κάποιο τρόπο με αυτό που κάνει ένας αρουραίος όταν ψάχνει για αποφάγια ή με αυτό που εμείς κάνουμε όταν ψάχνουμε για μια θέση στο λεωφορείο», σημειώνει ο Justin Halberda.
"Αυτό δε σημαίνει ότι κάποιος δεν μπορεί να είναι καλός στα μαθηματικά χωρίς έναν υψηλό δείκτη στο ANS, ούτε ότι η εξασφάλισή της 'αίσθησης των αριθμών' είναι εγγύηση για καλούς βαθμούς στο σχολείο», σχολιάζει ο ερευνητής και προσθέτει ότι «δεν είναι ξεκάθαρο αν μπορεί το προσεγγιστικό σύστημα αριθμών (ANS) να ενισχυθεί με εξάσκηση και εκπαίδευση».
www.kathimerini.gr με πληροφορίες από AFP
Τρίτη 9 Σεπτεμβρίου 2008
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου