Στην πρώτη θέση της ευρωπαϊκής λίστας για την άσκοπη χρήση του αυτοκινήτου βρίσκεται η χώρα μας, με τους Έλληνες οδηγούς να χρησιμοποιούν τα Ι.Χ. κατά μέσον όρο 9 φορές την εβδομάδα για να καλύψουν αποστάσεις μικρότερες του ενός χιλιομέτρου. Όπως υπολογίζουν οι ειδικοί, περίπου οι μισές από τις μετακινήσεις αυτές πραγματοποιούνται για τη μετάβαση από και προς τη δουλειά -γεγονός που καθιστά αναγκαία τη βελτίωση των υποδομών των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς.
Αλλωστε, στο κυκλοφοριακό πρόβλημα και την αλόγιστη χρήση των αυτοκινήτων αποδίδεται η κατακόρυφη αύξηση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης στις μεγαλουπόλεις της χώρας. Σύμφωνα με τα Νέα, μετά την Ελλάδα βρίσκεται η Ιταλία, όπου οι αντίστοιχες μετακινήσεις ανά οδηγό φτάνουν τις τέσσερις, και ακολουθούν η Πορτογαλία, η Ολλανδία και το Βέλγιο με 2 και οι υπόλοιπες χώρες της ΕΕ με 1 μετακίνηση μικρότερη του ενός χιλιομέτρου την εβδομάδα. Οι συγκοινωνιολόγοι κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου, εκτιμώντας ότι ώς το 2012 οι μετακινήσεις οχημάτων στην πρωτεύουσα ημερησίως θα έχουν αυξηθεί κατά 2.000.000, φτάνοντας τα 10.000.000 από 8.000.000 που εκτιμάται ότι γίνονται σήμερα.
Ως συνέπεια της αύξησης των μετακινήσεων αλλά και των νέων μοντέλων που τίθενται σε κυκλοφορία, βασικές οδικές αρτηρίες της πρωτεύουσας έχουν φτάσει -αν δεν έχουν ήδη ξεπεράσει- τα όριά τους.
Πρόβλημα επίσης εντοπίζεται και σε περιφερειακούς άξονες, που μέχρι πριν από λίγα χρόνια δεν εμφάνιζαν κυκλοφοριακό φόρτο, ενώ για την Αττική Οδό, οι αριθμοί μιλούν από μόνοι τους: ενώ το 2004 ο αριθμός των ημερήσιων διελεύσεων οχημάτων ήταν λίγο παραπάνω από 230.000, στα τέλη του 2007 εκτινάχθηκε πάνω από τις 270.000-280.000, πράγμα που σημαίνει ότι το ποσοστό αύξησης της κυκλοφορίας ετησίως φτάνει το 6%. Σημαντικό ρόλο στο κυκλοφοριακό Αθήνας και Θεσσαλονίκης φαίνεται ότι παίζουν και τα 18.000 ταξί που κυκλοφορούν, αφού, σύμφωνα με εκτιμήσεις συγκοινωνιολόγων, κάθε ταξί επιβαρύνει την κυκλοφορία όσο 10 Ι.Χ., δηλαδή τα 18.000 ισοδυναμούν με 180.000 οχήματα.
Αποπνικτική ατμόσφαιρα
Όπως επισημαίνεται σε έρευνα του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, το 2010 αναμένεται το 48% των οξειδίων του αζώτου που ρυπαίνουν τον αέρα της πρωτεύουσας να προέρχεται από τα επιβατικά, καθώς και το 35% του καρκινογόνου βενζολίου, κύριοι υπαίτιοι του οποίου θεωρούνται τα αυτοκίνητα με προβλήματα στον καταλύτη. Επιπλέον, βενζόλιο εκπέμπουν τα δίκυκλα, τα οποία θεωρούνται υπεύθυνα για το 54% των εκπομπών στην πρωτεύουσα. Όσον αφορά τα μικροσωματίδια, από την ίδια έρευνα προκύπτει ότι οι μεγαλύτερες ποσότητες προέρχονται από τα βαρέα φορτηγά που κυκλοφορούν στην Αττική (το 2010 θα συμμετέχουν σε ποσοστό 62% επί του συνόλου) καθώς και τα ταξί (λίγο παραπάνω από 17%). Σε αυτόν τον τομέα τα επιβατικά φέρουν το τρίτο μεγαλύτερο μερίδιο ευθύνης με 9%, ενώ τα δίκυκλα δεν επιβαρύνουν με μικροσωματίδια.
Σύμφωνα με έκθεση της ΕΕ, τέσσερις ελληνικές μεγαλουπόλεις (Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Λάρισα και Πάτρα) βρίσκονται στην πρώτη δεκάδα όσον αφορά τη ρύπανση από μικροσωματίδια.
Newsroom ΔΟΛ
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου