Τετάρτη, 11 Μαρτίου 2009

εμπορικά κέντρα - Ελλάδα

Πάνω από 10.000.000 εκατομμύρια άτομα, δηλαδή μια ολόκληρη Ελλάδα, επισκέφθηκαν το 2008 το Mall, ενώ ο τζίρος του συγκεκριμένου εμπορικού κέντρου, καθώς και του ΙΚΕΑ, φθάνει τα 540 εκατομμύρια ευρώ ετησίως, δηλαδή είναι ανάλογος με τον τζίρο της τσιμεντοβιομηχανίας ΤΙΤΑΝ, που δραστηριοποιείται σε δεκάδες χώρες του εξωτερικού.
Τα μεγάλα εμπορικά κέντρα άλλαξαν τα τελευταία χρόνια το χάρτη του λιανεμπορίου της χώρας, ενώ όλα δείχνουν ότι ακόμη είμαστε στην αρχή. Σύμφωνα με στοιχεία που δημοσιοποίησε πρόσφατα ο Γενικός Γραμματέας Εμπορίου, Δ. Σκιαδάς, τα επόμενα 2-3 χρόνια θα δημιουργηθούν στη χώρα μας άλλα 15 μεγάλα εμπορικά κέντρα, εκ των οποίων τα 10 στο Λεκανοπέδιο και τα πέντε στην υπόλοιπη Ελλάδα. Υπολογίζεται ότι ως το 2011 θα υπάρχουν περίπου 1,3 εκατ. τετραγωνικά μέτρα εκμισθωμένης επιφάνειας σε τέτοιες επιχειρήσεις.
Υπάρχει χώρος; Όμως, υπάρχει χώρος για άλλα εμπορικά κέντρα στην Αττική; Ο Δ. Σκιαδάς, εμμέσως πλην σαφώς, ενστερνίζεται την άποψη που απαντά θετικά στο ερώτημα αυτό. Σύμφωνα με την άποψη αυτή, ο ευρωπαϊκός μέσος όρος σε επιφάνειες εμπορικών κέντρων ανά 1.000 κατοίκους είναι 200τ.μ.
Ο αντίστοιχος ελληνικός δείκτης είναι σήμερα 55τ.μ. και εκτιμάται ότι θα φτάσει τα 104τ.μ. σε τρία χρόνια. Επίσης, οι κατά κεφαλή λιανικές πωλήσεις στην Ελλάδα το 2006 ήταν 4.288 ευρώ, ενώ το 2018 αναμένεται να ανέλθουν στα 6.387 ευρώ ανά πολίτη. Αρα, αποφαίνεται ο Δ. Σκιαδάς, τα δεδομένα αυτά δημιουργούν τεράστια περιθώρια ανάπτυξης στην εν λόγω αγορά.
Την ίδια περίοδο, βέβαια, το 15% των καταστημάτων στην οδό Ερμού, δηλαδή στον εμπορικότερο δρόμο όλης της Ελλάδας, παραμένουν ξενοίκιαστα. Αν μάλιστα προστεθούν οι στοές και τα καταστήματα πρώτου ορόφου, τότε το ποσοστό των ξενοίκιαστων καταστημάτων στην Ερμού ανεβαίνει στο 40%. Τα στοιχεία αυτά είναι ενδεικτικά της δύσκολης θέσης στην οποία έχουν περιέλθει οι μικρομεσαίες εμπορικές επιχειρήσεις.
Πρόσφατα άνοιξαν τις πύλες στους στο καταναλωτικό κοινό το Golden Hall (41.000τ.μ.) και το Athens Heart (23.500τ.μ), ενώ ο κ. Σκιαδάς εκτιμά ότι θα προχωρήσουν και θα ολοκληρωθούν οι περισσότερες από τις επενδύσεις που έχουν προαναγγελθεί, παρά τα επιμέρους προβλήματα που αντιμετωπίζουν κάποιες από αυτές. Ενδεικτικά ο Γενικός Γραμματέας Εμπορίου αναφέρθηκε σε οκτώ επενδυτικά σχέδια, γύρω από τα οποία παρατηρείται κινητικότητα:
Το μεγαλύτερο εμπορικό και ψυχαγωγικό πάρκο της χώρας, σε έκταση 318.000τ.μ. στην Κάντζα (παρουσιάζονται προβλήματα που σχετίζονται με τη διάσπαση της ενδιαφερόμενης κοινοπραξίας).
Mediterranean Cosmos στην Πυλαία- Θέρμη Θεσσαλονίκης.
«Εκπτωτικό χωριό» στα Σπάτα.
Εμπορικό κέντρο στο Βοτανικό, 70.000τ.μ., που αντιμετωπίζει προβλήματα με το ΣτΕ.
Εμπορικό κέντρο στο κλειστό γυμναστήριο Γαλατσίου (εκκρεμούν οι άδειες), 38.000τ.μ.
Εμπορικό κέντρο Allcity, 50.000τ.μ., στις ολυμπιακές εγκαταστάσεις του Αγίου Κοσμά.
Capitol στο κέντρο της Αθήνας, 27.000τ.μ.
Θρακομακεδόνες (υπό εξέταση) 52.000τ.μ.

Πτώση της τάξης του 7,1% σημείωσε ο όγκος των λιανικών πωλήσεων τον περασμένο Δεκέμβριο, ενώ στο σύνολο του 2008 η μείωση έφτασε το 1,5%, πιστοποιώντας με τον πιο σαφή τρόπο ότι η κρίση πλήττει ήδη το ελληνικό λιανεμπόριο. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι για πρώτη φορά από τις αρχές της δεκαετίας του ’90, που καταρτίζεται ο σχετικός δείκτης, οι λιανικές πωλήσεις εμφανίζονται μειωμένες σε ετήσια βάση.
http://www.imerisia.gr/article.asp?catid=12336&subid=2&tag=12734&pubid=6123111

Δεν υπάρχουν σχόλια: