Παρασκευή 26 Οκτωβρίου 2007

Τέλη κινητής τηλεφωνίας - Ελλάδα


Aπό 20% έως 30% έχει μειωθεί το κόστος χρήσης της κινητής τηλεφωνίας στην Ευρώπη μέσα στην περίοδο 2002-2006. Σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποίησαν η εταιρεία συμβούλων Teligen για λογαριασμό της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (Report on Telecoms Price Developments from 1998 to 2006, December 2006), το κόστος χρήσης κινητού έχει μειωθεί έως και 30% στην πενταετία 2002-2006, με τις μεγαλύτερες μειώσεις να επιτυγχάνονται μετά το 2004.
Ωστόσο, σύμφωνα με τη μελέτη, κατά μήκος της Ε.Ε., παρατηρούνται σημαντικές διαφοροποιήσεις στις χρεώσεις. Η Δανία για παράδειγμα θεωρείται παράδεισος χρήσης του κινητού τηλεφώνου, με τις χρεώσεις να κυμαίνονται, ανάλογα με τη χρήση, από 7,0 έως και 17,6 ευρώ το μήνα. Στη Γερμανία τα αντίστοιχα πακέτα ξεκινούν από 22,6 ευρώ και φτάνουν τα 75,3 ευρώ ανά μήνα. Η Ελλάδα βρίσκεται κάπου στο ενδιάμεσο –προς τις ακριβές χώρες– με τα πακέτα χαμηλής χρήσης να ξεκινούν από τα 20,9 ευρώ και να φτάνουν τα 48 ευρώ το μήνα.
Ειδικά για την Ελλάδα, σύμφωνα με τα στοιχεία που δίνει η Ε.Ε., τα πακέτα χαμηλής χρήσης κόστιζαν από 20,88 ευρώ (Cosmote 60, SMS 30) έως και 22,98 ευρώ (Vodafone 10). Στα πακέτα μεσαίας χρήσης το κόστος ανερχόταν από 27,71 ευρώ (Cosmote 120, SMS 30) έως 28,58 ευρώ (Vodafone 100, SMS 50) και τέλος στα πακέτα υψηλής χρήσης, το κόστος ανερχόταν από 41,78 ευρώ (Cosmote 240, SMS 60) μέχρι 48,21 ευρώ (Cosmote 200, SMS 50). Οι χρεώσεις περιλαμβάνουν ΦΠΑ.
Είναι προφανές ότι η Cosmote ήταν φθηνότερη από τη Vodafone, ενώ αξίζει να επισημανθεί ότι η δειγματοληψία πακέτων που πραγματοποιήθηκε από την Teligen περιέλαβε τα πακέτα των δύο μεγαλύτερων εταιρειών κινητής τηλεφωνίας σε κάθε χώρα. Ως συνέπειτα η εταιρεία ερευνών δεν περιέλαβε τα πακέτα της Wind Tellas.
Καθοριστικό ρόλο στην αποκλιμάκωση του κόστους της κινητής κατά μήκος της Ε.Ε., διαδραματίζει κυρίως η ρύθμιση της αγοράς. Οι εθνικές ρυθμιστικές αρχές, με τις ευλογίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, επιβάλλουν διαρκώς χαμηλότερα τέλη τερματισμού στα δίκτυα κινητής, σε μια προσπάθεια εξισορρόπησης με τα αντίστοιχα τέλη στη σταθερή τηλεφωνία. Ωστόσο, οι διαφορές παραμένουν παρά τη μείωσή τους και τώρα πλέον όλοι αναμένουν μια περαιτέρω δραστική μείωση των τελών τερματισμού στην κινητή.
Ηδη το θέμα συζητήθηκε στην πρόσφατη σύνοδο των επικεφαλής των ρυθμιστικών αρχών της Ε.Ε. που πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα (11/10/2007) και οι σχετικές προτάσεις αναμένεται να έρθουν σύντομα στο τραπέζι των αποφάσεων. Προς την κατεύθυνση αυτή, φαίνεται να συμφωνεί και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η οποία, διά της αρμόδιας επιτρόπου, κυρίας Βίβιαν Ρέντινγκ, θα προσφέρει τα εργαλεία που ενδεχομένως θα χρειαστούν οι ρυθμιστές για να μειώσουν τα τέλη τερματισμού στα δίκτυα κινητής. «Γνωρίζω ότι πολλοί Ευρωπαίοι ρυθμιστές εργάζονται συστηματικά για μια κοινή προσέγγιση μείωσης των τελών τερματισμού στην κινητή», είπε πρόσφατα η επίτροπος. «Θα υποστηρίξω», πρόσθεσε, «μια τέτοια προσέγγιση με όλα τα εργαλεία που έχω στη διάθεσή μου, με βασικό στόχο ο ανταγωνισμός στην ενιαία αγορά να μη διαστρεβλωθεί. Τέλος, θα πρέπει να σημειωθεί ότι για τη σύγκριση κόστους κινητής, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αξιοποιεί τα «καλάθια» που έχει ορίσει ο ΟΟΣΑ για την κινητή τηλεφωνία. Ο ΟΟΣΑ το 2006 αναθεώρησε τα «καλάθια» που είχε ορίσει το 2002, αλλά ιστορικά στοιχεία κόστους υπάρχουν μόνον για το αποκαλούμενο «παλαιό καλάθι» κινητών υπηρεσιών.
Σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ, κάθε καλάθι έχει μοναδικό ορισμό του χρόνου και της κατανομής των κλήσεων στη διάρκεια του μήνα. Το ίδιο ισχύει και για τη διάρκεια των κλήσεων μεταξύ των επιμέρους καλαθιών. Οι χρεώσεις τέλος περιλαμβάνουν οποιοδήποτε μηνιαίο πάγιο και το εφάπαξ κόστος (αν υπάρχει) κατανεμημένο σε τρία χρόνια.
Το ακριβό μυστικό του τέλους τερματισμού
Κεντρικό ρόλο στις χρεώσεις της κινητής διαδραματίζει το τέλος τερματισμού, στα δίκτυα κινητής τηλεφωνίας. Ως «τέλος τερματισμού» μιας κλήσης είναι το ποσό που εισπράττει ο τηλεπικοινωνιακός πάροχος, στο δίκτυο του οποίου τερματίζει μια τηλεφωνική κλήση. Το τέλος αυτό εισπράττει από τον καταναλωτή με τη μορφή του λογαριασμού ο πάροχος του δικτύου από το οποίο πραγματοποιείται η κλήση (εκκίνηση), και ο οποίος, στη συνέχεια, το αποδίδει στον πάροχο του δικτύου που καταλήγει η κλήση (τερματισμός).
Επί πολλά χρόνια, το τέλος τερματισμού στα δίκτυα κινητής ήταν πολλαπλάσιο του τέλους τερματισμού στα δίκτυα σταθερής. Δηλαδή, για μια κλήση που τερμάτιζε σε ένα δίκτυο κινητής, ο καταναλωτής πλήρωνε πολλά περισσότερα, από ό,τι μια κλήση που τερμάτιζε σε δίκτυο σταθερή. Για παράδειγμα, τον Οκτώβριο του 2006, ο τερματισμός μιας κλήσης στο δίκτυο της Vodafone στην Ελλάδα, κόστιζε 12,5 ευρωσέντ το λεπτό. Αντίθετα μια κλήση που τερμάτιζε στο δίκτυο του ΟΤΕ την ίδια περίοδο, κόστιζε (περίπου) 0,86 ευρωσέντ ανά λεπτό.
Στο παρελθόν οι διαφορές αυτές ήταν ακόμη μεγαλύτερες, καθώς τα τέλη τερματισμού στα δίκτυα κινητής ανέρχονταν σε περισσότερο από 20 ευρωσέντ το λεπτό, ενώ όταν ξεκίνησε η κινητή τηλεφωνία στην Ελλάδα το 1993 κόστιζε 120 δρχ./λεπτό. Με τα υψηλά τέλη τερματισμού, οι καταναλωτές χρηματοδότησαν έως ένα βαθμό την ανάπτυξη της κινητής τηλεφωνίας στην Ευρώπη. Ωστόσο -και αφού πλέον οι εταιρείες κινητής έχουν καταστεί ισχυροί παίκτες της αγοράς- μέσω αποφάσεων των ρυθμιστικών αρχών το τέλος τερματισμού στα δίκτυα κινητής μειώνεται ουσιαστικά. Και μετά τη μακροχρόνια περίοδο ενίσχυσης της κινητής τηλεφωνίας, οι φωνές που κάνουν λόγο για εξίσωση των τελών τερματισμού μεταξύ δικτύων σταθερής και κινητής τηλεφωνίας πληθαίνουν.
http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_economy_1_26/10/2007_246613

Δεν υπάρχουν σχόλια: